lördag 12 september 2015

Torsk och sill i sundet!

Tjenare,

var ute på sundet idag med Siam, Rååbåtarna. Det var lite driftfiske i sillstimmen som vankades. Personligen var jag sugen på någon torsk,  och då passade denna korttur perfekt.  Jag fiskar torsken ovanför sillstimmen med levande sill, antigen "hämtar" jag några sillar med häckla och vevar upp den ovanför stimmet eller apterar jag sillen på ett kroktackel, likt det jag använder till gädda fast med nylon eller fluocarbonlina istället för wire. Sedan sänker jag bara ner betet till önskar djup och väntar. Det blir rätt roliga hugg och jag tycker personligen att det är mycket roligare att försöka fånga torsken så här än genom att pilka. Emellanåt händer det även att gråsejar tar betet och de är riktigt roliga, även om de inte är större än någonstans runt två och ett halvt kilo.

Idag blev det dock inte mycket torsk. Tappade två fick upp en men jag såg denna tur mer som en experimenttur. Jag kommer om tillfället ges definitivt fiska på detta sätt mer.

Over and out.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar